De hoofdvraag

Mijn hoofdvraag is:

hoe wordt er in Nederland gedacht over het gebruik van de pedagogische tik in de opvoeding?

 

 

 

Het beantwoorden van de hoofdvraag is nog niet zo eenvoudig.
In de praktijk zien we een afname van het gebruik van de pedagogische tik in de opvoeding, maar de meerderheid van de mensen vindt nog wel dat het gewoon moet kunnen.
Zeker als het gaat om een tik voor de broek of een  tik over de vingers.

Veel mensen vinden het geen taak van de overheid om zich met de daadwerkelijke opvoeding en de manier waarop dit gebeurt te bemoeien.
Het verbod dat in 2007 werd ingevoerd op het gebruik van een pedagogische tik heeft ook niet of nauwelijks effect op het handelen van ouders.
Het meeste gebeurt immers achter de voordeur en is daarom niet te controleren.
Ondanks dat de meerderheid van de mensen nog steeds vind dat een pedagogische tik bestaat en gebruikt mag worden neemt het daadwerkelijke gebruik wel af..
Maar volgens mij is dit voornamelijk een sociaalmaatschappelijke veranderingen die tot stand gekomen is door de maatschappelijke discussie omtrent dit onderwerp en niet zozeer door een wijziging in de wet.

 

De deelvragen

Mijn deelvragen zijn als volgt:

1.      Wat is eigenlijk een pedagogische tik?(Op zoek naar een duidelijke en bruikbare definitie)

                bestaat de pedagogische tik?

 

2.      waar ligt de grens van een pedagogische tik?
Het gaat mij hierbij om de letterlijke handeling.(dus wat kan wel en wat kan niet en waarom

3.      Wat zijn de effecten van het gebruik van een pedagogische tik op kinderen op lange en korte termijn?

4.      Is de pedagogische tik daadwerkelijk verboden?
Is dit verbod terecht?
Is dit verbod effectief?

 

 

 

 

links naar de antwoorden op deelvragen

Deelvraag 1

Deelvraag 2

Deelvraag 3

Deelvraag 4